50 patarimų fotografams

Dar niekada Lietuvoje nebuvo taip gera gyventi fotografams, kurie nepriklauso kokiai nors konkrečiai agentūrai ar redakcijai. Atsirado viskas ko tik reikia sėkmingai daryti geras nuotraukas ir jas parduoti – lengvai pasiekiama praktiškai bet kokia nauja ir naudota įranga, dešimtys tradicinių ir elektroninių leidinių bei kitų užsakovų, daugybė idėjų ir nelabai stipri konkurencija. Žmonės mielai pozuoja objektyvams, fotografai yra laukiami įvairiausiuose renginiuose, klientai nesidera dėl kiekvieno cento, o kokybiška įranga vis rečiau „ožiuojasi“. Norintiems pradėti savo fotografinę veiklą 2013 metai yra geresni nei bet kurie praėję: mėgstantiems reportažą jie žada nepaprastai daug įvairiausių įvykių, besidomintiems sportu bus patiekta šalies ir Europos bei pasaulio čempionatų, o mylintiems keliones oro uostai dar niekada šalies istorijoje nesiūlė tiek įvairių krypčių.

    Pasirengimas

  1. Fotografijos knygų ir žurnalų neužtenka nusipirkti ir perskaityti; netaikomos praktikoje žinios tampa bevertės.
  2. Nepaisykite jokių jums primetamų autoritetų – jei fotografas yra žymus Lietuvoje, dar nereiškia kad jo darbai yra automatiškai geri. Jei jums atrodo kad jūs fotografuojate geriau nei pažįstamas iš kokio nors leidinio, gali būti kad esate teisus. Neprivalote klausyti jokių neprašytų patarimų ar pamokymų, net jei juos sako brangią fototechniką turintis žmogus. Praktika rodo: įranga dar nieko neįrodo.
  3. Nešvaistykite savo laiko diskutuodami lietuviškose fotografijos svetainėse – visose juose yra daugmaž ta pati publika, kurios supratimas apie fotografiją apsiriboja technikos lyginimu ir svetimų nuotraukų kritikavimu bei verstiniu humoru. Tuo tarpu kai kuriuos specializuotus užsienio forumus, kur susirenka rimti profesionalai (pvz. Airliners.net arba SportsShooter.com), įdomu nagrinėti vos ne kasdien.
  4. Ne kiekvienas žmogus su brangiu fotoaparatu yra fotografas. Ir dar didelis klausimas ar kada nors juo taps. Kaip ir ne kiekvienas rašantis yra žurnalistas, ne kiekvienas eksperimentuojantis virtuvėje yra kulinaras, ne kiekvienas postringaujantis apie vyną yra jame nusimanantis, o diskutuojantis apie krepšinį gali būti treneriu.
  5. Turėkite kokią nors vieną savo specializaciją, kurią darytumėte geriausiai visoje Lietuvoje (o gal netgi ir Baltijoje!). Tomas Kauneckas įkūrė rimčiausią šalies reklaminę fotostudiją, Mindaugas Kulbis neturi sau lygių sporto fotografijoje, teatro gyvenimo niekas nesugeba nufotografuoti geriau nei Dmitrijus Matvejevas, Algis Kriščiūnas yra stipriausias „glamour“ žanro atstovas, šių eilučių autorius neturi konkurencijos aviacijos fotografijoje, Gediminas Žilinskas yra tiesiog puikus studijinio portreto meistras ir taip toliau. Kokia kryptimi galėtumėte pasirūpinti jūs?
  6. Visad savo kompiuteryje turėkite programą, atstatančią kątik ištrintas nuotraukas. Pasinaudosite gal kartą į pusmetį ar rečiau, bet tokia ir yra jų paskirtis.
  7. Fotografija VISŲ PIRMA yra atranka. O atranka reiškia palyginimą. Norint palyginti, reikia turėti skonį. O pastarąjį reikia nuolat lavinti.
  8. Jei norite greitai pasiekti apčiuopiamos sėkmės ir nukonkuruoti absoliučią daugumą lietuvių fotografų, susiraskite kokį nors rimtą ir daug pasiekusį bei jums patinkantį Vakarų fotografą ir mėgdžiokite jo procesus, rinkodarą, vadybą ir pateikimą.
  9. Pamirškite lomografiją, senovinius objektyvus, juosteles, pigią optiką (M42, „Tamron“, „Tokina“, „Sigma“ ir pan.), savarankišką ryškinimą, pinhole. Visa tai puikūs pomėgiai, bet tai neturi nieko bendro su šiuolaikine fotografija ir profesionalia rinka bei jos dalyviais. Kita vertus, jei norite elgtis kaip mėgėjas – jūsų valia.
  10. Planavimas

  11. Sėkmingos fotografijos pagrindas – geras planavimas ir apgalvota logistika bei drausmingas darbas. Nes nuotrauka visų pirma gimsta ne objektyve ar aparato kortelėje, o jūsų galvoje. Technika tik įgyvendina konkrečią idėją. O jei idėjų neturite, jums jokia įranga nepadės.
  12. Jei galvojate, kad pasidaryti internetinę svetainę su nuotraukomis bei patalpinti skelbimus užtenka sėkmingai veiklai – klystate. Geri fotografai skambučių nelaukia, jie patys skambina.
  13. Jūsų buvę bendradarbiai, kurie truputį erzindavo jus kai dirbote kartu, dažniausiai pakeis savo toną kai tapsite nepriklausomu. Ir tai puiki proga jiems tapti pirmaisiais jūsų klientais.
  14. Visad turėkite daugiau nei kelis užsakovus. Jei negalite pakeisti vieno ar kito iš jų, vadinasi nesate toks jau ir nepriklausomas. Rinkitės savo klientus, į jų tarpą neturi patekti nei šykštuoliai, nei per daug smulkmeniški. O dar geriau, jei nepateks ir politinės bei religinės organizacijos.
  15. Jokiu būdu į padejėjus neimkite savo antrosios pusės. Ir juo labiau nesamdykite asistento, kuris prastai nusimano fotografijoje.
  16. Norint ne tik išlikti rinkoje, tačiau ir sėkmingai verstis amatu, teks laikytis taisyklės: imk ir padaryk. Neskubių darbų fotografijoje nebūna.
  17. Užveskite savo darbų kalendorių, kuriame bus numatyti planuojami šių metų renginiai ir įvykiai. Kai kurie mėgsta kasdienes darbo knygas, kažkam patogesnės kišeninės knygelės, man asmeniškai labiau patinka savaitinis darbų sąsiuvinys kurio kasmet paprašau „Lietuvos ryto“ grupėje dirbančios bičiulės. Elektroniniai variantai netinka dėl jų nepasiekiamumo bet kur ir bet kada, yra mažiau įpareigojantys bei tiesiog ne visad tinkami (kalbant su interesantais patogiau užsirašyti pieštuku, nei pirštu badyti gudrafoną).
  18. Jeigu gavote svarbų užsakymą ir neturite pasiruošę atsarginės įrangos (aparatas, objektyvai, kompiuteris ir pan.), vadinasi su jumis kažkas tikrai negerai.
  19. Bendravimas su užsakovais

  20. Susitinkate su užsakovu pirmą kartą? Antros progos padaryti įspūdžiui nebus – pasiimkite iPad ir parodykite konkrečiai jam paruoštą bei pritaikytą savo geriausių nuotraukų portfolio. Turėdami savo marketingo arsenale tokį įrankį įtikinsite dažną, prašantį parodyti savo nuotraukas. Kitokie planšetiniai netinka – įspūdis visai ne tas, o iPad matė, žino ir pažįsta dauguma miestiečių.
  21. Neatrodykite kaip daugelis Lietuvos fotografų – jaunuoliškai garinti arba plėšyti džinsai, nešvari liemenė, apsmukęs megztinis ir didžiuliai kedai. Tvarkingi baltiniai ir tamsios kelnės bei geri kvepalai – maloni retenybė, kurią puikiai sutinka potencialūs klientai.
  22. Visur pasirodykite anksčiau laiko, gudriai šypsokitės ir tvirtai spauskite ranką bei kalbėkite kaip galima paprasčiau – 99% atveju gausite tai, ko norite.
  23. Pavaišinti savo užsakovą alumi yra vertingiau nei dešimtys pasiūlymų popieriuje.
  24. Nėra nieko blogiau, nei gramatinės klaidos išsiunčiamame pasiūlyme. Rimtose kompanijose tokie laiškai keliauja į šiukšlyną net nebaigti skaityti iki galo.
  25. Į nemandagiai parašytus, įžūlius, su nepagrįsta kritika, provokatyvius ar tiesiog negeranoriškus laiškus net nesivarginkite atrašinėti, tegul jų autoriai pasijunta esantys ignoruojami. Tas pats apie žinutes ir skambučius.
  26. Kelionėse pigesnė nakvynė jums didelės žalos nepadarys, tačiau parodys klientui jog rūpinatės savo ir jo biudžetu.
  27. Fotografuojant kokį nors renginį dažnai prie jūsų prieis organizatorius ar jo atstovai bei pasiūlys jums pasidalinti nuotraukomis. Jei jūs sutinkate tai padaryti nemokamai, darote klaidą – nes tie kas organizavo renginį, turėjo ir kitų išlaidų, tad kodėl gi jiems dovanoti savo darbo produktą? Akreditacija – tai ne atlygis, o tiesiog laikina teisė dirbti savo darbą.
  28. Klientų akyse esate tokio lygio fotografas, kokio lygio yra paskutinės jūsų nuotraukos. Fotografija labiau nei bet kuri kita sritis kreipia dėmesį tik į rezultatą, o ne į pastangas. Jūsų pasiteisinimai dėl šviesos kiekio, įrangos netobulumo, renginio scenarijaus ar punktualumo stoką užsakovams ne tik bus neįdomūs, bet ir juos erzins.
  29. Jei turite puikią idėją, tačiau ją savo klientui pristatote be entuziazmo… Ji greičiausiai bus atmesta. O pristatęs idėją visad pateikite bent apytikslę jos įgyvendinimo kainą.
  30. Įranga, draudimas

  31. Perkant įrangą yra tiesiog būtina pagalvoti per kiek laiko ji atsipirks, o per kiek – nusidėvės. To nedarantys rizikuoja užšaldyti savo pinigus labai neapibrėžtam terminui.
  32. Nespjaukite į fotoįrangos skelbimus, kartais juose pasitaiko tikrai puikių variantų. Pavyzdžiui neseniai vos už 6500 litų įgyjau beveik naują „Canon EF 300mm f/2.8 L IS USM“ objektyvą. Analogiška prekė, tik naujesnės kartos, „Vilbros prekyboje“ kainuoja 22 tūkstančius litų, o „Sergita“ tokio visai neturi kainyne.
  33. Pasak vestuvių fotografijos meistro Alberto Pocejaus (www.pocej.com), patogiausia savo fotoįrangą apdrausti bendrovėje „If Draudimas“ (planas „If super namai“). Draudimas yra pigesnis ir vertingesnis, nei jūs galvojate.
  34. Preciziškai rūpinkitės savo įranga – esant menkiausiai problemai iš karto atiduokite servisui, ją periodiškai valykite. Malonu dirbti su įranga kurią pažįsti ir pasitiki ir kiek košmarų galima išgirsti apie nesirūpinimą arba tiesiog aplaidumą. Neįprasti fototechnikos garsai šiandien gali reikšti sužlugdytą fotografavimą rytoj. Neištaisei problemos – visai netrukus turėsi bėdų.
  35. Savo fotoįrangos kuprinėje (ar krepšyje) visad turėkite ne tik asmens dokumentą ir šratinuką, bet ir vaistų nuo skausmo, mikrofibros skudurėlį optikos valymui, baltos spalvos balanso filtrą bei diktofoną. Apie atsarginius akumuliatorius aparatui ir blykstei, atminties korteles, kroviklius, matyt, priminti neverta? Gertuvė su vandeniu ar muzikos grotuvėlis irgi dažnai praverčia fotografuojant neapibrėžtą trukmę.
  36. Neturint Pelican (ją itin apsimoka pirkti viešint Jungtinėse Valstijose) ar Rimowa taros, fotoįrangą visad skraidinkite rankiniame bagaže. O jei tokią turite, į tolimą šalį savo aparatūrą galite iš anksto pasiųsti paštu ir taip gerokai sutaupyti, nei mokant už registruotą bagažą.
  37. Jei turėsite atliekamų pinigų, nepraleiskite progos nusipirkti „Think Tank“ produkcijos. Tiesiog idealūs fototechnikos aksesuarai, verti kiekvieno lito.
  38. Žinomumas

  39. Nėra jokios prasmės dalyvauti Lietuvoje organizuojamuose fotokonkursuose, negaiškite savo laiko ir energijos bei pinigų. Dažniausiai toks išorinės validacijos poreikis yra nebent pas žemos savigarbos žmones – jie nėra tikri savo kuriamo produkto verte, todėl jiems reikalingas patvirtinimas iš išorės. Jei mokate fotografuoti, tai įvertins rinka ir užsakovai. Jei nemokate, jokie konkursai nepadės. Ne tik todėl kad dažniausiai ten didelių abejonių kelia komisija, tačiau ir lietuviškuose konkursuose honorarai būna viso labo simboliniai (o organizatoriai iš jų turi labai apčiuopiamos naudos). Konkursines nuotraukas reikia padaryti, atrinkti, apdoroti, aprašyti, išsiųsti, patikslinti ir taip toliau. Grąža iš to visai neakivaizdi ir abejotina. Paklauskite „Auksinio kadro“ laureatų kas jų gyvenime pasikeitė gavus tokį titulą? Absoliuti dauguma atsakys atvirai: nepasikeitė niekas. Kas kita užsienio konkursai – dėl jų kartais netgi verta mesti visus darbus ir atsidėti solidžiu honoraru masinančiai temai.
  40. Fotografavimas

  41. Jūs GALITE fotografuoti visose viešose vietose. Taip, prekybos centrai, stotys, bankai, degalinės ir parduotuvės yra viešos vietos. Todėl, kad pagal LAT senato nutartį – čia laisvai, bet kuriuo metu gali lankytis žmonės ir jokios aplinkybės to nepakeis. Ir tai yra pagrindinis viešos vietos požymis – į ją reguliariai gali patekti žmonės ir apima komercinę, verslo, kultūrinę, istorinę, švietimo, religinę, vyriausybinę, pramogų, rekreacinę ar panašią vietą, kuri yra atvira žmonėms. Išimtis – tarnybinės patalpos.
  42. Fotografuojant masiniame renginyje su daugybe žmonių, norint praeiti per minią, užtenka tiesiog ištiesti fotoaparatą į priekį ir garsesniu tonu paprašyti: „praėjimą padarykit“! Geriausia taip elgtis vilkint organizatorių uniformą ar bent jau akreditaciją.
  43. Turint daugiau nei kelis fotografavimus per mėnesį ir nuotraukas tvarkant nešiojamam kompiuteryje labai verta savo atminties kortelių skaitytuvą ir laidą (bei 3G interneto modemą) tiesiog priklijuoti prie kompiuterio dangčio lipnia juosta. Taip korteles galima nuskaitinėt ir išsiuntinėt tiesiog stovint renginyje arba laukiant kur nors eilėje. Šią gudrybę dažnai naudoja užsienio agentūrų fotografai.
  44. Su aplink esančiais fotografais elkitės atsargiai – daugelis jų gali bet kada tapti jūsų tiesioginiais konkurentais ir mielai pasinaudos jūsų know-how. Dalis jų apkalbinės jus už akių, kai kurie mėgins demonstruoti savo išmintį, todėl greit veltis į draugystes yra kiek naivu. Nors, žinoma, iš pradžių kai kurie pasirodys labai įdomūs, tačiau neskubėkite atvirauti ar pulti bičiuliškai padėti. Kaip taisyklė, daugiausiai patariantis, lyg tyčia, paskutinę minutę pasako jog dėl įvairiausių aplinkybių negali paskolinti objektyvo. O jei aplinkinių pagarbą užsitarnauti savo darbais – padės ir neprašomi.
  45. Nei vienas klientas ar redaktorius niekuomet nepagirs jūsų nuotraukų, jei jos bus panašios į kitus fotografus. Jei tai spaudos konferencija – niekad nefotografuokite iš ten kur visi susigrūda, jei tai pramogos – paveiksluokite ne tik „privalomus“ kadrus, bet ir personažų nuotaikas aplink sceną, jei fotografuojate socialinę temą – palikite nespalvotą fotografiją nuošaly.
  46. Jei paveiksluojate tarptautinį renginį, atkreipkite dėmesį kaip dirba pasaulinių agentūrų (AFP, AP, dpa, EPA, Getty, Reuters ir pan.) fotografai. Iš jų galima ne tik sulaukti puikių patarimų, tačiau ir pamatyti kokia yra šiuolaikinė fotoįranga.
  47. Nuotraukų archyvavimas

  48. Kruopščiai prižiūrėkite savo archyvus nuo pat pirmų dienų – skirstykite pagal temas, metus, vietoves bei klientus. Po trijų metų gali prireikti rasti vieno žmogaus nuotrauką iš kokio nors vakarėlio ir ją parduoti. Arba po kelių mėnesių gali paaiškėti jog jūsų fotografija tapo kokio nors dalyko įrodymu. Todėl archyvuose turi būti gerokai tvarkingiau, nei stalčiuose.
  49. Jeigu nuotraukų archyvų niekaip neaprašote pvz. ACDSee, Adobe Lightroom, Adobe Bridge ar kitokia programa, nieko baisaus. Bet tai reikš gerokai didesnes laiko ir energijos sąnaudas ieškant konkrečių kadrų ar reportažų. Todėl pradėjus ir pripratus, vėliau tai taps dideliu komfortu.
  50. Pardavimas

  51. Niekada, jokiomis aplinkybėmis nesiųskite savo sąskaitų penktadieniais.
  52. Fotografo galutinis darbo produktas, pagaminama prekė yra jo nuotraukos. Jei jūs nusprendžiate savo kūrinį pardavinėti pigiai, vėliau motyvuotai pakelti kainą bus sunku. Tačiau jei failus dovanojate, užmokesčio sulaukti bus keblu. Ir reikalas ne piniguose, o rinkodaroje. Autoriaus paminėjimas šalia jo kūrinio NĖRA užmokestis, tai tiesiog fakto konstatavimas (dažniausiai privalomas ir sumokėjus pinigus).
  53. Norint būti sėkmingu nepriklausomu fotografu visiškai nebūtina turėti savo blogą, feisbuko puslapį ir taikyti dempinginę kainodarą. Priešingai: sėkmingas yra tas, kuris fotografuoja mažai ir nelabai besireklamuodamas uždirba daug.
  54. Daugiau niekada nebetrinkite jokių nuotraukų iš savo kortelės ir archyvų, išskyrus akivaizdų broką. Šiais laikais nuotraukas archyvuoti kainuoja mažiau nei anksčiau, tačiau ištrintų kadrų galite ilgai gailėtis. Todėl pvz. laikau visus 80 gigabaitų fotografijos iš 2011-ųjų metų Europos vyrų krepšinio čempionato. Ką gali žinot kokio krepšininko kam prireiks kitą savaitę? Gal atakuojančio, o gal besiilsinčio? Su namų ar išvykos uniforma? Ir taip toliau. Kartoju: kuo mažiau trinkite.
  55. Fotografuojant vestuves niekad neatidavinėkite daugiau nei 200 nuotraukų. Pirma – daugiau nelabai kas žiūri, antra – konkuruokite ne kiekybe (gero dalyko daug nereikia), trečia – pateikdami daugiau tiesiog nupiginate savo darbą, ketvirta – parodote jog tiesiog nemokate atrinkti nuotraukų.
  56. Nuosekliai sekite ir ginkite tiek savo turtines, tiek ir neturtines autorines teises. Jei nežinote kokios jos yra ir kuo vienos nuo kitų skiriasi, būtinai pasidomėkite ir įsisavinkite.
  57. Visoje savo veikloje: planavime, darbuose, pokalbiuose ir konfliktuose, vadovaukites pačia svarbiausia bet kurio sėkmingo žmogaus taisykle iš dviejų žodžių: be nesąmonių!